Järnbrist Skriv ut E-post
Skrivet av David Erlich   
2005-11-13

Järn är ett viktigt mineral som finns i kroppens alla celler, men i varierande grad. Det mesta av kroppens järn, 70 %, finns i de röda blodkropparnas hemoglobin. Och resterande 30 % av järnet finns i :
  • Blodplasman
  • Muskulaturen
  • Järndepåerna: lever, mjälte  och benmärg

Alla blodkroppar (röda, vita och trombocyter) bildas i benmärgen. Järndepåernas uppgift är att se till att benmärgen får tillräckligt med järn för att bilda hemoglobinet till de röda blodkropparna. När järndepåerna börjar ta slut sjunker Hb..

Hb
Varje människa har sitt eget individuella Hb-optimum, som är normalt för just henne/honom.
Hemoglobinnivån (Hb) kan alltså variera något mellan olika individer men kvinnor skall ha ett Hb som ligger över 120 g/L (gram / liter blod), män över 140 g/L och Hb för gravida ska ligga över

110 g/L. Ligger Hb under dessa nivåer har man järnbristanemi.

Ett Hb visar hemoglobinnivån i blodet men det säger ingenting om järndepåerna. Man kan ha ett bra Hb som ligger över den nivån som man bör ha men samtidigt ha för lågt järndepåvärde.

Järndepåerna
Vid järnbrist har man för lite järn i järndepåerna för att täcka produktionen av hemoglobin
För att veta hur bra järndepåer man har måste man ta ett blodprov. Man kan mäta Serum-ferritin eller Serum-järn. Om man som kvinna har ett Serum-ferritin-värde under 10, eller om man som man har under 30 har man järnbrist.

Varför är det så viktigt att ha bra järndepåer?
Om man har för lite järn i järndepåerna ökar risken för att få järnbristanemi. Reserverna är slut.

Järnbrist kan också ge symptom, som svårt trötthet och koncentrationssvårigheter till exempel. Dessa symptom är också mycket vanliga när man har järnbristanemi.

Rätt kost.  ett bra sätt att förhindra järnbrist
Genom att äta mat som innehåller järn som kroppen har lätt att tillgodogöra sig minskar risken för att få järnbrist.
Man brukar kalla järnet som finns i kött för hemjärn och järnet som finns i frukt, grönsaker och spannmål för icke-hemjärn.

Hemjärnet tas upp i kroppen betydligt bättre än icke-hemjärn. Det finns mycket hemjärn i viltkött, nötkött, griskött och lamm men bara lite hemjärn i kyckling.
Eftersom icke-hemjärn tas upp mycket sämre i kroppen är det viktigt att välja järnrika grönskaer, frukt och spannmål om man är vegeterian. Gröna grönsaker, ärtor och baljväxter, jordgubbar, aprikoser och grovt bröd är några exempel som innehåller mycket järn.

Järnbrist vanligt?
Järnbrist är faktiskt den vanligaste bristsjukdomen både globalt och här i västvärlden. I hela världen är det så mycket som 1,3 miljarder människor som har järnbrist enligt WHO.
I västvärlden har ca 30 % av kvinnor i fertil ålder järnbrist. 50 % av tonårsflickor har järnbrist enligt en stor studie från Västsverige. Livsstil, matvanor och menstruationer är viktiga faktorer som bidrar till att järnbrist är så vanligt.

Behandling av järnbrist
Järnbrist ska behandlas med järnmedicin som innehåller järn i tillräckligt hög nivå (60-100 mg/tablett, kapsel). Det är viktigt att ställa diagnos innan man börjar behandla järnbrist.Behandlingen pågår tills Hb ligger på optimal nivå och fortsätter en tid för att fylla järndepåerna. När järndepåerna har tillfredställande nivå avslutas behandlingen.
Tala alltid först med en doktor eller barnmorska.


Senast uppdaterad ( 2006-09-19 )